Rebecca Crusoe ny CMO på Toyrock Group

Stockholm/Vanda, Finland | 1 oktober 2024

PRESSMEDDELANDE – [FRI ATT PUBLICERA]

Lek- och partykoncernen förstärker ledningen inför fortsatt expansion i Norden

Finländska Toyrock, som sedan 2022 är majoritetsägt av Evolver Fund I, har under de senaste tio åren vuxit till en betydande aktör på den nordiska leksaks- och spelmarknaden. Efter förvärvet av party- och eventföretaget Ilmapallokeskus Balloon Center satsar Toyrock nu på fortsatt nordisk tillväxt under namnet Toyrock Group. Den 1 oktober tillträder Rebecca Crusoe, med bakgrund från FirstVet, Toca Boca och Netflix, en nyinrättad roll som koncernens Chief Marketing Officer.

Toyrock har sedan starten i Åbo 2014 distribuerat leksaker och spel från globala varumärken. Några populära produkter är det klassiska kortspelet UNO, den ikoniska dockan Barbie och de omtyckta Bamse-leksakerna. Företaget har även utvecklat egna produkter och prisats i Årets Leksak och Årets Spel. År 2022 gick Evolver Fund I in som ny majoritetsägare och ett nytt dotterbolag startades i Sverige. Året därpå gjordes ett förvärv av party- och eventföretaget Ilmapallokeskus Balloon Center med en marknadsledande position inom ballonger och över 30 års erfarenhet från partybranschen. Efter konsolideringen verkar gruppen under namnet Toyrock Group.

Rekryterar Toca Boca-alumn

Nu ansluter Rebecca Crusoe till Toyrock Group i en nyskapad roll som Chief Marketing Officer. Närmast kommer hon från samma roll hos FirstVet. Tidigare har hon lett lanseringen av Netflix i Norden och haft flera internationella roller på Toca Boca.

– Det känns barnsligt kul att få möta familjemålgruppen igen och tajmingen kunde inte vara bättre så här i Halloween-tider. Jag lockas av möjligheten att skapa magiska upplevelser för barn och familjer – både genom lekfulla produkter och olika kreativa sätt att engagera handlare och konsumenter. Den fysiska leken och de sociala stunderna är viktigare än någonsin och det finns en enorm potential i att förena traditionella leksaker, spel och partyprodukter med moderna lösningar. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med det duktiga teamet på Toyrock Group för att ta steget ut i Norden fullt ut, säger Rebecca Crusoe.

Öppnar kontor i Stockholm

Toyrock Group leds sedan ett drygt år av svenske Martin Netinder med lång internationell erfarenhet från bolag som Peak Performance, Elevenate och Addnature där han har ansvarat för affärsutveckling, tillväxt och förändringsprocesser. Hos Toyrock Group ligger fokuset på tillväxt i Norden, bland annat via strategiska satsningar i Sverige.

– Med Toyrock Group vill vi bygga ett företag som använder kraften i det lekfulla samtidigt som vi utmanar traditioner i branschen. Den kombinerade styrkan i Toyrock och Ilmapallokeskus gör att vi kan ta oss an helheten inom leksaker och party på ett sätt som ingen annan aktör kan göra på nordisk nivå och med ett hållbart fokus, Målet är att vara den självklara destinationen för alla lekfulla stunder och med vårt nordiska sortiment och vår omnikanal-strategi är vi redo att lägga i en ny växel. Nästa år öppnar vi kontor i Stockholm, förstärker teamet ytterligare och fortsätter utveckla vår nordiska affär ihop med våra partners, säger Martin Netinder.

För mer information, vänligen kontakta:

Martin Netinder, CEO, Toyrock Group
martin@toyrock.se
+46 70-851 00 10

Rebecca Crusoe, CMO, Toyrock Group
rebecca@toyrock.se
+46 70-279 54 55

Om Toyrock Group

Lek- och partykoncernen Toyrock Group når idag handlare och konsumenter genom en mängd olika distributionskanaler. Dels via starka samarbeten med ledande återförsäljare, dels genom egna partybutiker, eventverksamhet och e-handel. Med över 70 anställda är Toyrock Group nu redo att ta nästa steg i sin expansion över hela Norden, samtidigt som företaget förblir engagerat i både hållbarhet och välgörenhet. Toyrock Group omsätter drygt 33 MEUR (2023) och är sedan 2022 majoritetsägt av Evolver Fund I som förvaltas av Evolver Equity Ab. Grundarna av Toyrock Oy och Ilmapallokeskus Oy är fortsatt tongivande ägare.